Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

tisdag 5 oktober 2010

Jag behöver lära mej

Jag läser en bok just nu som heter "Att vilja leva". Den är skriven av en svensk man och spänner över ett antal år som han tilllbringar som väldigt, väldigt sjuk och hur han går genom dessa år och möter människor, vårdpersonal och outgrundliga vägar som han aldrig tidigare förr färdats på. Han ser döden i vitögat mer än en gång och han borde inte ha överlevt alla svåra slag han drabbas av.
Trots allt detta så har han en okuvlig vilja att leva. Det är den viljan som får honom att kämpa, ta sej igenom svårigheterna och att ständigt vara "närvarande". Boken är inte på något vis rolig eller spännande att läsa...nej, den är bitvis oerhört sorglig, förfärlig och gripande men jag läser envist vidare för jag vill läsa, hör mer och få veta mer om hur han blickar ut mot världen och vad han ser.
Det han ser är inget som människor i de fina förorterna i full färd med att stressa sönder sina dygn och ständigt förnya hemmet och köpa nya bilar ser. Det han ser är inget som de flesta kan eller klarar av att se och uppleva. Just därför läser jag boken.
Jag är ingen sönderstressad människa, jag gör inte om mitt hem, jag är inte materialist och jag byter inte bil - men jag tappar ibland fokus på det viktiga i livet. Att leva! Att välja livet och ta varje dag som den kommer. Att njuta precis här och nu och förstå att livet inte är något man bara får och får behålla - det är en gåva. Precis som kärleken. Precis som lyckan.

Jag har en bit kvar av boken och skall läsa vidare i den en kväll när jag inte är lika trött som jag just nu. Jag har haft för mycket av mitt eget liv just idag för att orka läsa om hur man ska "ta tillvara". Ikväll har jag fullt upp med att "ta tillvara" mej själv och det får räcka med det. Det enda jag med säkerhet vet är att jag verkligen önskar att jag, när jag läst ut boken, står med lite nya perspektiv och kan dra nytta av dem. Ofta önskar jag så hett att jag inte vore sjuk för DÅ skulle jag minsann göra både ditten och datten. Jag glömmer av att leva här. Nu. Idag. Med de förutsättningar som jag har.

Det behöver jag lära mej.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida