Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

tisdag 12 oktober 2010

Mer Lundsbrunn

Fortsättning på min Lundsbrunnweekend..

På söndagsmorgon vaknade jag tidigt och såg direkt fram emot frukosten. Det är nog den delen av hotell och Spa som jag gillar bäst – frukosten! När det står framdukat nästan precis allt, allt, allt och man får gå och ta på sin lilla tallrik precis det man gillar bäst. Det är en mängd av godsaker såsom yoghurt, fil, müsli, flingor, torkad frukt, frallor, bröd, knäckebröd, kex, ost, skinka, korvpålägg, grönsaker, té och kaffe, juice, färsk frukt, ägg och så den varma maten i form av korv, bacon och scrambled eggs. Jisses vilken massa mat att välja mellan! Tyvärr kan jag inte äta så mycket som jag skulle vilja så jag nöjde mej med en knäckemacka med en massa ost på och tomatskiva, en kopp té och så några kardemummaskorpor. Åh, så gott och så gott det doftade. Lundsbrunn hade eget bageri så det klart att det doftade gott förstås!
Efter frukosten gick vi till rummet och började packa i ordning våra saker. Jag hade bokat ännu en timme i solrummet men Claes kände att han inte var så sugen på något solrum den förmiddagen så han slappade på rummet och såg till att vi var klara för utcheckning kl 11. Det är det enda som är riktigt dumt med hotellrum, tycker jag. Man checkar in kl 14 och så ska man checka ut kl 11 dagen därpå. Det är minsann inte många timmar man betalar för! Det som gör det svårt att checka ut kl 11 när man är på Spa är att man ju inte har någonstans att klä om, slappa en stund, känna att man kan göra sej i ordning i avskildhet utan blir helt enkelt hänvisad till att i så fall byta om och ha sina grejer i ett skåp i omklädningsrummet vid poolen. Det går säkert fint om man är vid god hälsa och kan ta det lite som det kommer, men för mej blev detta svårt. Vi bestämde oss därför att ge oss av hemåt när vi kände att vi var nöjda och struntade i att känna något tvång i att ”utnyttja tiden” så mycket som möjligt. Vi ville ha kvalitet – inte kvantitet.
Efter min underbara timme i solrummet så klädde jag snabbt på mej och vi checkade ut. Claes gick bort till bilen med vår väska och så tog vi kameran och gick ett varv på ägorna och kikade, fotade, skojade och beundrade de gamla byggnaderna. En av de äldsta byggnaderna är ett hotell (ett annex till huvudbyggnaden på Lundsbrunn) och är det äldsta hotellet i Sverige som fortfarande är i bruk. Det är lite fantastiskt! Vi bodde i den delen där själva Spa:et låg så vi kunde lätt vandra ner till poolen och behandlingar i bara badrocken medan de gäster som bodde i annexen vid sidan av fick gå 100-300 m för att komma till Spabyggnaden. Vi hade betalat en liten slant extra för att få ett rum just i Spabyggnaden. Det kändes mysigare att kunna gå ner till poolen i badrock istället för att palta på sej både jacka och mysbrallor.

Något som vi totalt missade var de käcka små vita tofflorna som alla gick omkring i. De matchade badrocken så bra och verkade skönt att hoppa i. Var fick man tag i dem någonstans? Eftersom alla hade likadana så begrep vi att de måste finnas någonstans i krokarna att få tag i. Hade personalen missat att ge oss varsitt par när vi fick vår badrockar kanske? Ja, så var det nog, resonerade Claes och jag. Vi hade inte riktigt tid direkt på lördagen när vi kom att kolla upp varifrån man fick tofflorna så det dröjde tills lite senare på kvällen innan vi fattade att åhhh.....man fick köpa dem! För 29 kr/par så fick man sina tofflor! Då hade vi gått omkring barfota hela eftermiddagen och bestämde oss för att då kunde vi fortsätta att göra det även på söndagen. Alla andra hade därmed frottétofflor som matchade den vita badrocken utom vi.
Det var ruggigt och dimmigt ute söndagen den 10 oktober och fotona vi tog ute i parken blev inte riktigt så ”höstiga” som vi hade tänkt oss. Jag tog ändå några – bara ”för att”. Det hör till att ta lite foton när man är iväg någonstans, även om vädret inte är det bästa. Lundsbrunn Spa var det fjärde Spa:et jag har varit på. De andra är Apelvikens kurort i Varberg, Selma Lagelöf Spa i Sunne, Vann Spa vid Gullmarsfjorden och nu Lundsbrunn. Jag får nog säga att Selma Lagerlöfs är något i särklass och den vackra inredningen och allt det hade att erbjuda var helt fantastiskt. Där var jag med en god vän för några år sådan då vi hade vunnit en 5 dagars vistelse där. På Vann Spa var jag och Claes förra året men det passade kanske inte oss allra bäst. Designen var lite för modern för vår smak och de serverade skaldjur så det hade varit toppen om vi hade haft en förkärlek till dessa havets läckerheten. Nu har vi inte det så maten föll oss inte direkt i smaken heller. På Apelvikens kurort var jag med min kära mamma för många år sedan och det var också något i särklass. Det gamla blandat med det nya var underbart och rummen var enastående fina med högt i tak och en gammal känsla kvar. Alla Spa & kurorter har därmed sin egen charm och man finner alldeles säkert sin egen favorit!
Till Lundsbrunn kan jag gärna tänka mej att åka tillbaka men nästa gång skall vi komma ihåg att köpa frottétofflor direkt när vi kommer och INTE bada nakna om vi tar något ört/mineralbad (eller kanske är det just det vi/jag ska nästa gång?)
Jag får nog diskutera den saken med Claes innan vi bestämmer oss angående just det.
Over and out!

Äldsta hotellet i Sverige som är i bruk. Väldigt vackert och stämningsfullt. Som om man drogs tillbaka i tiden....






Den gamla brunnen med små skopor hängandes vid sidorna. Den var inte i bruk och inget vatten fanns att föryngra mej med! Suck!Men jag tog en liten skopa av det vatten som låg bland löven längst ner - men jag undrar om inte det var vanligt regnvatten? Man kanske blir lika kry och föryngrad av regnvatten. Vem vet!




"Lika bra att ta sej en skopa så man inte missar nåt mirakel", tänkte hon och tog sej några droppar brunnsvatten...regnvatten?

5 kommentarer:

Blogger Tizzel sa...

Hur smakade vattnet??? Vi fick smaka brunnsvattnet när vi var på Ronneby Brunn för en dryg månad sedan. Det smakade FAAN rent ut sagt! Som gammalt mögligt dikesvatten ungefär!! Jag spottade ut det snabbare än jag hade fått in det i munnen!
På tal om Selma, så har jag fortfarande kvar min svarta "rock" därifrån. Den åker på ibland när jag lullar omkring hemma i min lya. =)

12 oktober 2010 kl. 10:15  
Blogger Carina sa...

Hej!
Goa rara Victoria.Dina ord värmer såå gott,blir lite omtöcknad.
Hoppas att du mår någorlunda idag.Vi ses på mer träffar och hoppas vi kan måla lite tillsammans.
Många varma kramar fråm mig!

PS:Fin blogg du har och mycket intressant att läsa.

12 oktober 2010 kl. 12:07  
Anonymous Anonym sa...

Den där "solkuren" gjorde säkert gott!
Hälsningar Marie

12 oktober 2010 kl. 13:05  
Blogger Carina sa...

Hej,igen!
Idag har jag gjort en krans av tidningspapper och spets.Blev så imponerad av din.Kanske den kommer upp i min blogg lite senare.Så du är välkommen att hälsa på.Hoppas allt är väl och att du mår gott.Själv är jag ledig i 2dagar och städar lite och scrappar naturligtvis.

Kram från mig till dig!

13 oktober 2010 kl. 13:01  
Blogger Victoria sa...

Tizzel: Ja, inte smakade brunnsvattnet gott inte..men jag fick ju ta det som låg längst ner bland löven så det kanske var därför? Kanske blir man yngre o vackrare av riktigt äckliga kurer? Den fina badrocken vi fick på Selma har jag inte kvar och minns knappt hur den såg ut. Den var väl rätt tunn och sladdrig, eller? :o)

Marie:
Solkuren var fullkomligt underbar och fick mej att må riktigt bra! Härligt att ligga där i solstolen och känna att det var snudd på Grekland. :o)

Carina: Åh, så min tokiga krans inspirerade? Nu blir jag nästan lite tokigt glad!! Den är nästan klar så jag tänkte eventuellt lägga ut ett foto på den på Facebook. Jag har ju ingen pysselblogg och lägger inte ut foton på alster här. Den här bloggen är min ventil, mitt andningshål. Här skriver jag från hjärtat och använder orden som jag vill och kan.
Det låter gott att både scrappa & städa samtidigt! Må gott och var rädd om dej..

13 oktober 2010 kl. 13:31  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida