Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

torsdag 21 oktober 2010

Allt kostar

Allt som är roligt att köpa kostar en hel massa pengar. En snygg tröja...en RIKTIGT snygg tröja kan gå på en hel del slantar men man mår väl av att unna sej en sådan tröja en gång vart femte år, eller så. De andra åren får man nöja sej med en hälften så snygg tröja för halva det dyra priset. Då blir man också nöjd och man tycker att man gjort ett kap. En favorittröja kan få kosta nästan vad som helst när man känner att det är "den absolut rätta" och man faller som smör i solsken för just den tröjan.
Allt som är roligt kostar en massa. Så är det ju bara. Tänk bara...att gå ut och äta och dricka gott, att ta en weekendresa och bo en natt på hotell, att gå på konsert, att ge sej ut och shoppa en lördagsförmiddag, att köpa julklappar eller födelsedagspresenter, att betala för något som befrämjar ens hobby, att överraska sin man, att se till att barnen får någon rolig aktivitet att syssla med etc etc.
Då nämner jag inte ens de större utgifterna som en veckoresa till fjällen på sportlovet med hela familjen, hyra en stuga vid havet vecka 31 eller en utlandsresa. Allt, allt, allt som är roligt kostar pengar. (även det som är tråkigt men det nämner jag inte här) Man får betala för allt som är kul och man vet om det och därför gör man det. Man försöker hålla i sin börs så gott det går och fördelar sina små slantar på olika håll så gott det går men oftast går det lite åt skogen. Allt det roliga tar ju överhanden och därmed försvinner lite för mycket slantar. C ´est la Vie!

Jag tycker det är roligt att spendera pengar. Inte för pengarnas skull förstås men för det ROLIGAS skull. Det är roligt att ha roligt. Jag får betala precis som alla andra för allt som är positivt, skojigt, som piggar upp vardagen, som gör mej lite lycklig och som känns nödvändigt för mej. Ibland känns det väldigt nödvändigt med en ny tröja. Ibland känns det vansinnigt nödvändigt med något onödigt. Bara för att.
Igår spenderade jag allt utom pengar. Jag spenderade på tok för mycket i alla fall. Jag borde haft vett att hålla igen, att inte slösa, att inte tänka "äh, det är bara för denna gången" och glömma bort att det skall räcka till mer. Jag glömde i min lycklighet bort att spara lite åt något annat. Jag antar att man kan kalla det för "impulsivt". Visst gör man väl saker väldigt impulsivt ibland? Det gör nog alla. Jag har lite ånger för att jag inte tänkte mej för igår och jag känner mej ledsen över att jag glömde bort att spara. Hur kunde jag vara så dum? Varför tänkte jag inte efter? Jag hade ju inte så mycket att spendera ju.............

Jag får betala dyrt för mitt misstag igår. Jag betalar med fullständig utmattning inside and out. Varje del av mej värker av utmattning. Varje del av mej skriker "lägg dej ner". Varje del av mej har tagit stopp. Jag spenderade för mycket kraft igår. Det blev för dyrköpt och jag betalar för misstaget. Hur länge jag måste betala innan jag har nytt att spendera - det vet jag inte. Ibland gör man väldigt rätt i att hålla i sin börs. Ibland borde jag tamejtusan hålla ordentligt i mej själv. Det kostade mej för mycket.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida