Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

tisdag 19 juli 2011

Dagens Tips från Fröken V

Just som jag stod ute i köket för 10 minuter sedan kom jag på Dagens Tips. Det är ett mycket, mycket bra tips som man har stor nytta av. Jag har nu provat det jag först kommer skriva om, ett antal gånger och ingen gång har det gått bra och därför grundar jag nu Dagens Tips på mina erfarenheter.

Det handlar om persikor.

Dessa sammetslena, vackra, härligt doftande sommarfrukter som ligger som lockande i frukthyllan i mataffären och både färgen och doften är underbar. Jag älskar persikor! Jag älskar nektariner också men persikor är godare. Dessutom är själva namnet "persika" så väldigt vackert! :o)

Flera gånger har jag köpt persikor. Styckvis för ca 29.90/kg som man plockar ett antal i en plastpåse själv eller 10 stycken i en sladdrig korg för ett enhetligt pris. De i korgen är alltid mycket mindre. Men prisvärt förstås. Det slår dock aldrig, aldrig fel att varesej man köper persikor i egen påse eller i korg så måste dessa ovillkorligen hanteras väldigt varsamt. Minsta lilla - och persikan får sej en stöt och blir mjuk och geggig. Det går på ett kick.

Härsomsistens köpte jag mindre persikor i korg. Jag bar dem varsamt överst i en ica-påse och ställde in dem i kylen (längst ner där det är svalare) för att de skulle hålla sej fräscha. Efter 1½ dag låg där minst 2-3 stycken som var rejält mögliga.

MÖGLIGA? Hur är det möjligt att de hinner mögla på denna korta tid? Jag hann knappt få hem dem innan de var dåliga. Och har en börjat mögla - så kommer resten efter i rasande fart. Vi hann bara äta 2 av dessa persikor och sedan slängdes resten. De sista i korgen på dag 4-5 hade inte möglat men det sammetslena skalet hade helt skrumpnat och då var det ingen som ville ha dem för det.

Är det inte det ena - så är det det andra.

Ligger persikorna (som man plockar själv i en påse) KVAR i påsen i kylen/svalen så blir det samma skit. Varesej påsen är öppnad eller inte. Lägger man persikorna UTAN påse - då skrumpnar skalet fort. Då är det ingen som vill äta dem.

Idag var vi på Ica en kort sväng. De vackra persikorna låg där och lockade mej. Än en gång föll jag för frestelsen!!! Jag plockade noggrannt ut 4 persikor (lika bra att inte ta för många utan att vi hinner äta upp dessa innan de blir dåliga) och la fint i min lilla påse. Jag valde persikorna med omsorg och tog INTE de som var för mjuka och röda utan höll mej till de lite, lite fastare.

Betalade och åkte hem. Väl hemma packades de upp och lades i kylen. En stund senare gick jag för att hämta en. Men....vad nu då? Hur var det möjligt att denna fina, runda persika nu hade förvandlats till en mer oformlig frukt (om än rund) och genast hade fått platta sidor som nu var geggiga när man satte tänderna i dem? Hur tusan var det möjligt? Jävla skitpersikor, tänkte jag men åt demonstrativt upp den.

Dagens Tips är alltså:

Gå in på Ica eller vilken affär du vill. Välj ut en persika som är exakt så fin och mogen som du vill ha den. Håll den varsamt i handen. Betala i kassan ENBART för din persika. Köp INGET annat. Gå några steg bortanför kassan eller möjligtvis ut på parkeringen och ÄT DIN PERSIKA DIREKT! Vänta inte. Vänta för allt i världen inte. Ät den direkt och njut av att den är exakt så vacker, god, rund, inte geggig, inte möglig utan heeelt perfekt!

Så skall man göra med persikor har jag insett. Lär nu av mina misstag och gör hädanefter som jag just lärt dej. Njut av persikor i sommar - men njut dem fort! ;o)








5 kommentarer:

Anonymous Tizzel sa...

Tack kära du för tipset!
Du hade rätt häromdagen. Vad i hela fridens namn skulle jag göra utan dina kloka tips och idéer!??
Har noterat nu. En persika!! EN!!
Tack!

19 juli 2011 kl. 14:51  
Anonymous Jennifer sa...

Hemma hos oss har persikor fått smeknamnet Pyamasäpplen, eftersom att de är lite "luddiga, precis som om de har pyamas på sig, och de ser ju ut som äpplen på ett ungefär... Pyamasäpplen:)

19 juli 2011 kl. 15:58  
Anonymous Anonym sa...

Haha! Du har rätt angående persikor! Både att de är den godaste frukten och att de möglar lätt! Ska ta ditt råd;)
Marie

31 juli 2011 kl. 13:47  
Blogger Victoria sa...

Jennifer: Åh, vilket gulligt namn på persikor. Pyjamasäpplen! Ja, det får de härmed heta. Fast det är tur att inte pyjamasar möglar så fort som persikor - det hade varit rätt äcklig får jag säga! ;o)
Tack för din roliga kommentar! Tack :o)

31 juli 2011 kl. 17:05  
Blogger Victoria sa...

Marie: As always - min ständiga lilla Marie. Du gör mej glad ända ner till tårna.
Vilken tur att jag kunde ge dej ett bra tips så du lär dej något av vikt & värde denna sommar. ;o) krampårej

31 juli 2011 kl. 17:06  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida