Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

måndag 16 november 2009

Pyssel av Fröken V


Jag har varit på kurs. Ingen vanlig kurs där man lär sej företagsekonomi eller yoga. Nä, jag har varit på pysselkurs. :o) Det är också viktigt. Ekonomin kan jag lite redan för den kan jag rätt så bra hålla ordning på och yoga känner jag inte att jag behöver kunna. Men pyssel - det blir man aldrig fullärd i. Det finns alltid mer att upptäcka! Jag var alltså på liten kurs i "Pysselskafferiet". Där gjorde jag en liten värmeljushållare i trä som vi först målade med vit hobbyfärg och sedan la på ett lager med "snöfärg". Då ser det ut som om det har snöat på stjärnan och det blir en skrovlig yta. Läckert! Jag dekorerade med lilla ängeln Svea och puffade på lite glitterlim så den gnistrar. Precis som nyfallen snö. På kanterna av varje stjärnspets dekorerade jag med en sträng glitter. Julaktigt så det förslår! (fast vi har den framme redan nu)

Så gjorde vi en julstrut med decoupage! Nu skulle den egentligen vara med något stämningsfullt motiv, en tyllkant i vitt längst upp och så liten vit eller röd julblomma på struten men jag hade ingen lust att vara stämningsfull. Motivet på struten väljer man från servetter. Tar ett motiv som man tycker passar. Nu kunde man ju valt en tomte, ängel eller annat fint men jag tog denna skojiga. Det är "Lilla fruntimret" ritat av Gunilla Dahlgren och det står "Här är gudagott att vara". Så har det lilla fruntimret små blå änglavingar och ett rosa hjärta under sej. Jag struntade blankt i att göra en jul-ig sak utan gjorde min egen variant. Man kan sen fylla struten med smågodis och ge bort. Fast min ska jag behålla själv. Figuren av fruntimret kommer från en servett. Man klipper ut motivet, penslar på ett särskilt Decoupage-lim på struten och sätter dit motivet. Sen drar man Decoupage-lim över hela struten och motivet blir liksom "ett" med underlaget. Decoupage är ett av de enklaste sätten att pyssla. Du behöver bara bilder, något att klistra dem på (krukor, tavlor, brickor, trägrejer eller vad som helst) och så det särskilda limmet. Sen är det klart! Jag dekorerade även struten med lite glitterlim uppe i kanten, ett vitt band att hänga den i, ett par änglavingar vid sidan om och så lite mer glitterlim på lilla fruntimret.

Här är det som kommer närmast julpyssel från den kvällen. Ett trähjärta målat i vitt och decoupage igen men denna gången med en snögubbe som motiv som också kommer från en servett. Anledningen till att man använder servettmotiv är att de blir så väldigt tunna och bra i jämförelse med en bild från papper. Jag valde även här ett skojigt motiv då jag inte är så förtjust i tomtar, slädar och renar. Snögubben kan man dessutom ha uppe hela vinter, resonerade jag. Så dekorerade jag med två snöstjärnor som jag satte glitter på och så en silvrig liten rosett uppe i ståltråden som den hänger i.









Så har vi då det sista pysslet. Det som inte är färdigt. Jag talar inte om vad det ska bli men jag de två pappren som ligger under lådan skall användas och så blir det utsmyckning och mer därtill. Jag återkommer med bild när denna är klar! Hihi

1 kommentarer:

Blogger Gunilla sa...

Åh vilka fina grejor du gjort!!

18 november 2009 kl. 15:56  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida