Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

onsdag 30 december 2009

Pann-rim

Så blev det morgon och kylan trängde sej in under täcket mitt,
varför hade det så väldans kallt blitt?
Tanken slog mej och jag förstod direkt,
PANNAN hade stannat under natten så jädra käckt!
Jag suckade tungt och med ett stön,
slängde undan täcket och rös till och bad en stilla bön:
"Snälla lilla pannan du måste funka så här blir varmt
såhär kan vi inte ha det, det blir eländigt och armt".
Drog på mej tofflor, mysbyxor och varm tröja,
tänkte för mej själv: "får vi bara värme ska jag mej nöja".
Tassade så tyst ner till pannrummet så kallt,
där är smutsigt, otrevligt och tyst överallt.
Pannan stod där så tyken, ful och avslagen,
jag kände mej iskall och väldigt bedragen.
Vem var väl denna panna att göra såhär?
stanna under natten så jag får ett fasligt besvär.
Dunkade till den i sidan så den fick sej en smäll
sen tryckte jag på knappen och tänkte: nu ska du va snäll.
Nu ska du starta om så värmen kommer igång,
så här blir mysigt och varmt i varje vrå och prång.
Pannan stirrade på mej ful och grön,
långt ifrån vacker men kan bli varm och skön.
Så tassade jag upp för trappen och väntade ett slag,
man får vänta på rasslet av pellets ett litet tag.
Och rätt som det var rasslade det minsann till!
Pannan var igång - jag fick som jag vill!!!!
Tog mej och kopp té och tänkte liksom så:
"Det är inte klokt vad jag är BRA ändå".
Jag är som Lotta i sagan och kan ju nästan allt
Det är för väl när pannan stannar och här blir kallt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida