Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

onsdag 13 februari 2013

Vingar av olika sorter och på olika sätt...

Idag vet jag bara en sak; det blir som det blir. Så även med mina ord idag. Jag vet inte om jag kan skriva utifrån en enda tanke eller idé.....det känner mer som om det kommer bli en gryta av allt & inget. En gryta full med ord där somligt är bra och somligt är ganska onödigt.
Trots min lilla begränsade värld så händer det en hel del. Det kan man knappt tro när man förstår att jag lever ett ganska isolerat liv med besök av vänner bara ibland när kraften finns och några större helgaktiviteter är helt uteslutet. Men trots det så händer det saker som får mej att tänka....reagera....fundera.....och ta nya beslut och få nya idéer. Hade jag levt helt ensam med enbart katterna så hade det nog banne mej inte hänt särskilt mycket, det vill jag lova.
Det är väl just kring mina barn som det händer lite och att jag har Claes som får mej att känna, vara, älska, gråta, tänka och tycka. När man älskar någon så ingår ju allt det i paketet, så att säga. Det är ett fint paket. Väldigt fint. Jag tycker mycket om att göra just det jag skrev ovan; tänka, känna, älska och vara. Mina barn som nu är på väg mot vuxenlivet har börjat veckla ut sina egna vingar och de gör det i helt olika takt. Den ena, 16 år, vecklar ut dem med kraft, vilja och med försiktigt mod. Hon vecklar långsamt ut en efter en och vet att hon vill veckla ut sina vackra, bärande vingar. Jag vet alldeles klart och tydligt att hennes vingar kommer bli starka och bra och de kommer skimra av regnbågens alla färger just därför att hela hon består av ett spektrum av färger och känslor. Mest det sistnämnda. Jag är stolt över hur hon passerar den svåra övergången i tonåren att våga veckla ut de vingar man måste se till att få. Jag hjälper henne så gott jag förmår och får, under vägens gång. För det mesta vill hon göra jobbet själv....

Så är det 20-åringen med behov av lite extra stöd. Han som påbörjade sitt utvecklande av sina vingar för länge sedan. Väldigt länge sedan. Han vecklar ut den ena i försiktig takt och den ena står nu klar och vacker att använda. Men man kan inte flyga med enbart en vinge...det går ju inte....han håller som bäst på med sin andra vinge och den tar lite tid för den fastnar emellanåt. Men han har enorm styrka och viljekraft och kommer därför kunna slutföra sin vinge på precis det sätt som det var menat. Men det tar lite tid och han behöver min hjälp med att visa hur man vecklar ut den. Han kan egentligen själv - men behöver stöd i att läsa ritningen till hur den skall vecklas ut. Jag hjälper honom mer än gärna och vet att när jag väl gjort det och vi tillsammans kommit fram till hur vingen skall vara - då är han redo att helt flyga själv.

Jag tror att alla barn/tonåringar har sitt eget sätt att veckla ut sina vackra vingar och inget sätt är rätt eller fel. En del går det snabbt för och de gör det målmedvetet och en del behöver helt enkelt mer tid på sej. Det finns inga regler och inget rätt eller fel - det enda som räknas är ju att man lyckats veckla ut just sina vingar på rätt sätt.
Jag undrar hur mina vingar ser ut...hmmm...de känns rätt så skrala om man skall se till min fysik men ser man till styrkan inombords så har jag ett par rejäla vingar av titan som inte går av för hackor och de bär mej vartän jag ska och vill. Åt vilket håll som helst håller de mej flygande och jag kan alltid lita på att de bär mej. De fick vecklas ut under ganska lång tid, vill jag lova. Mina var nog faktiskt inte helt klara förrän efter 30-årsstrecket. Det är inte klokt när jag tänker så, men sant är det. Jag hade bitar av andras vingar som bar mej men när de försvann så tappade jag farten för mina vingar var ju inte intakta längre eftersom bitar fattades. Jag fick bygga mej nya bitar och de bitar man bygger senare i livet blir enormt hållbara. Det är något jag alldeles säkert vet. Det är då man får tillgång till materialet titan. Det allra bäst hållbara.
Kanske byggs de första vingarna i tonåren av något bra material men som kanske inte är helt beständigt?? Kanske är det så att vissa delar av ens vingar måste brytas av, av olika orsaker och därmed ersättas av något nytt man bygger ihop dem med. Kanske är det så att man får tillgång till nya, starkare material ju äldre man blir och vingarna blir därför mer stabila och hållbara? Kanske. Kanske.

Idag har jag en stark önskan om att mina vingar skall bära mej till att orka gå på tjejträff ikväll. Mina fyra vänner och jag träffas någon eller några gånger om året bara för att hålla kontakten. Vi har växt upp tillsammans och alla är vi olika men bär på många, många minnen som vi ala delar. Det är så härligt! Men jag är dålig idag. Kroppen är så skör, så skör så jag tror inte ens att jag klarar av resan dit - än mindre vara med och prata, äta, skratta och lyssna. Det går inte. Jag förstår det så väl men ändå hoppas jag på något litet mirakel som kan göra att extra kraft kommer som en skänk från ovan och jag kan åka dit kl 18 ikväll. Jag skall håla utkik genom fönstret och se om något verkar fall ner från himlen! Kanske kommer det ett kraftpaket adresserad till mej!
:o)

Eller så kanske det kommer ett par extra kraft-vingar med posten idag! Man kan aldrig så noga veta..........
















0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida