Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

söndag 14 juni 2009

Söndagsskola

När jag var liten gick jag i söndagsskola. Jaa, jag gjorde faktiskt det. Jag kan inte riktigt påminna mej hur gammal jag kan ha varit men tippar på att jag var i 8-årsåldern. Jag och min kompis gick tillsammans på söndagsmorgonarna med vår lilla bok om Jesus under armen. Det var väldigt opretentiöst och boken om Jesus var faktiskt bara en sån där liten arbetsbok där man klistrade in små bilder med Jesus och hur allt gick till. I vilken ordning allt kom, så att säga. Jag minns att det var fasligt roligt att slicka på lapparna med de fina bilderna på och sedan sätta dem i boken. I rätt ruta. I rätt ordning.

Oj, så fint det blev. Vi var där bara ett par timmar och sedan var det dags att gå hem. Kanske sjöng vi lite och kanske pratade vi om något, jag minns inte så noga. Men jag minns vägen till och från söndagsskolan och boken. Klisterboken.
När jag råkade nämna för Claes nu på morgonen att jag gått i söndagsskola så log han såååååå mjukt. Han log i mjugg, eller vad kallas det? På hans leende förstod jag att det här tyckte han var så gulligt och roligt att det helt klart "will and can be used against me in a court of law". Hehe. Jag skulle nog aldrig sagt något!!! *suckar lite eftertänksamt*
Bara ordet söndagsskola får det att låta som om det var HUNDRA år sedan detta var möjligt. Jag tänker snabbt efter och räknar efter att det inte är mer än...låt se....cirka 30 år sedan. Men jisses...TRETTIO ÅR? Det är både en lång tid och en kort tid. Jag tycker vi bestämmer oss för att det är ganska KORT tid. Om man tänker på hur länge dinosaurierna varit utdöda så är mina 30 år ganska fjuttigt faktiskt. Men nämner jag för mina barn att jag gått i söndagsskola, att vi bara hade kanal 1 och 2 på tv:n samt en svart/vit tv nere i källaren och att jag inte fick läsk mer än på helgerna eller när vi hade fest/kalas ------ ja, då kommer de helt klart att jämställa både mej och alltsammans med dinosaurierna.*suckar igen*
Men jag tänker i alla fall glatt tillbaka på söndagsskolan, mina små klisterlappar med Jesus på och vilken FIN människa jag blev!!!
*fnissar hejvilt*
Nu ska jag ta reda på om den lilla fina psalmen "Jag lyfter ögat mot himmelen" går i moll. Jag råkade visst sjunga den en snutt för Claes och han undrade genast: "Går den i moll?" Hur ska jag kunna veta det? Moll? Dur? Vad är moll? Sjunger jag kanske FEL? Måste ta reda på detta. Inte har jag väl lärt mej fel i söndagsskolan, eller?
Nu när jag tänker på det så kanske jag inte ens klistrade lapparna i boken särskilt fint..... *ahahahahahahaaaaaa*

3 kommentarer:

Anonymous Camilla sa...

Jaha, så satte sej den psalmen i huvudet... Går här och trallar lite :-) Har föresten också gått i söndagsskola! I typ 10 år ;-) DET slår du inte! *hihi*

Här: www.svenskakyrkanboras.se, kan ni lyssna på psalmer om ni vill ;-) Klicka i listen till vänster! KRAM!

14 juni 2009 kl. 12:26  
Blogger Tizzel sa...

Jamen DU!!! *minns tillbaka*
Jag har OCKSÅ gått i söndagsskola! Vi hade en liten sparbössa med ett negerbarn som bockade/nickade när man la i sin lilla peng när lektionenen var slut! Idag har inte barn tid att gå i söndagsskola. De måste spela counterstrike på datorn, eller lana med sina kompisar!!!! :-)
Och du... psalmen du nynnar på GÅR i moll!!!
Dur är "glatt", moll är "vemodigt". Lyssna så hör du skillnaden! :-)
Kram!!!!!

15 juni 2009 kl. 11:34  
Anonymous Anonym sa...

Googlade på Söndagsskola eftersom vi i kyrkan ska förbereda en ny termin... roligt att läsa att det ändå sätter sina spår långt fram i livet. Och vet också att den faktiskt lever lite idag om än i mindre skala...

26 augusti 2009 kl. 21:42  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida