Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

söndag 12 juli 2009

Svårt med harmoni

Stiger upp fastän klockan bara visar 07:17. Går ut i köket och laddar kroppen med medicinerna som jag vet jag inte längre klarar mej utan. Jag är så trött i min kropp men återvänder inte till sängen.
Det är kallt och ruggigt. Hoppar i mina svarta, noppriga, fula mysbyxor och min sköna luddtröja. Barfota. Slår på datorn och läser nyheterna på Aftonbladet. Känner hur tårarna bränner innanför ögonlocken men har ingen aning om varför jag skulle vilja gråta. Är jag kanske bara trött? Utmattad efter resan? Är det nu det verkliga priset för allt det underbara ska betalas? Jag slutar tänka på orsaken och bara "flyter med". Som så många gånger förr. Bara flyter med och gör vad jag kan. Struntar i det jag inte kan.
Kanske borde äta frukost? Känner att kroppen nog är för ostabil för smörgås. Det kommer aldrig gå utan att det blir skakningar. Lika bra jag låter bli. Gör mej en kopp té. Té är pålitligt. Funkar alltid. Men man kan väl inte leva på té allena? Försöker hålla igång tankarna så jag känner att jag fungerar. Jag vill ha kvar mina tankar och mitt "tänk" idag. Inte ha två delar som är dåliga. Både kropp och huvud. Det räcker med det ena tack!
Tänker på mina vänner. Kanske ska skriva lite mail? Vad ska jag skriva om? Kommer inte på något så jag struntar i det. Tittar ut genom fönstret och undrar vad den här dagen för med sej. Nog kan det väl komma något litet bra även ur en sådan här dag? Hänger precis allt, allt, allt på min egen uppfattning nu och vad jag beslutar mej för att känna och uppleva? Herregud om det är så. Vilket ansvar jag har i så fall för den här jävla dagen.
Minns plötsligt att jag inte har dragit fram det nya "morgonpeppningskortet" ur den lilla hållaren. Går bort till nattygsbordet och ser efter.... "Idag är allt harmoni" står det på den lilla fina fyrkantiga lappen. Så helvete heller. Harmoni? Vet de vad de skriver på lapparna egentligen? Funderar ett slag. Vad i hela friden betyder ordet harmoni? Jag googlar det. Harmoni är en musikalisk beteckning för toner som klingar samtidigt, enligt ett regelbundet rytmiskt mönster, eller som av något annat skäl uppfattas som enhetliga.
Jaha. Okej. Så idag kommer allt klinga enhetligt och i ett fint mönster? Jaja. Jag ska hålla utkik efter nåt sånt. Eller så får jag väl göra som man ska göra med de korten; bestämma sej för att så blir det idag. Jag lovar försöka se nåt rytmiskt mönster och enhetlighet idag.

Det kan bli svårt.
Det mesta kan bli svårt idag.




1 kommentarer:

Blogger Tizzel sa...

Hmmm... trots att din dag börjar jävligt så måste jag ändå säga att just ordet "harmoni" och dess beskrivning var väldigt väldigt poetiskt! Försök mata dig med dessa ord som ett mantra idag. Det sägs att vår hjärna är lättlurad. Bara vi matar den med något tillräckligt länge så kommer vi att tro att det är sant! Det är vad jag själv försöker göra många gånger när jag är lessen, när jag tvivlar, när jag är på väg att skita i allting. Fram med ett mantra bara... och upprepa det för sig själv tills det blir sant.
Kram min käraste vän!

12 juli 2009 kl. 09:33  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida