Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

torsdag 19 mars 2009

Fyrstjärniga filmer...

...ska man akta sej för. Ju fler stjärnor, solar, getingar, plus eller andra "märken" desto märkligare och djupare är filmen. Tro mej - för nu har jag prövat två på kort tid.


Jag är en filmfantast av ganska stora och breda mått. Jag älskar en bra film och att sitta tyst och följa med i handlingen. Att ta till mej alla dialoger, färger, musiken, karaktärerna och allt därtill. Jag ser gärna tunga och dramatiska filmer men lika gärna lite fånigt underhållande. Alla filmer har oftast något som jag faller för - utom en del. Det finns dessutom en genre som jag inte ger mej in på; science fiction. Där går min gräns.

För ett litet tag sedan hyrde jag den så väldigt kritikerrosade filmen "Låt den rätte komma in" och den hade alla tänkbara stjärnor på framsidan och var späckad med lovord. Jag borde ha förstått. Egentligen förstod jag att den antingen skulle vara precis så bra som alla getingar och plus förespådde eller så skulle den vara katastrofalt svår och bara fått alla plusen just för det. Jag blev dock nyfiken och hyrde den.


*suck* Ja, visst fanns det plus med filmen. Visst var barnskådespelarna helt makalöst bra men handlingen då? Men själva upplägget och meningen? Den var svår. Den var märklig. Den var konstig. Där har vi det...."konstig". Är en film konstig - ja, då älskas den av alla kritiker! Vad är det de ser som inte vi vanliga dödliga kan se eller förstå?


Nu gjorde jag tabben igen. Igår. För att skingra mina tungar tankar hyrde jag några filmer och jag hade redan innan siktat in mej på att se "Elegy" med Penelope Cruz och Ben Kingsley. Ett drama med en maaaaaassssssssssa plus och stjärnor på omslaget där också. Handlingen lät som i min smak och jag ville gärna se den. I många avseenden var den skön, varm och oändligt vacker...men...... meningen med den? Slutet? Den lämnade mej helt förvånad och med ett frågetecken. Den var liksom inte "färdig" och inga trådar hade knutits ihop i slutet. Än en gång satt jag med känslan och ordet "Jaha!!" efter en film.

En film med massa plus, getingar, fåtöljer, stjärnor och utmärkelser. Säkert får filmen mängder av Oscarsnomineringar. Säkert får den svenska filmen nån guldbagge eller vad det kan heta.


De är nog bra. De är nog fantastiskt bra - men jag kanske helt enkelt inte är tillräckligt kulturell eller djup nog att förstå mej på sådant?


Who knows!



(ikväll ska jag se en VANLIG kärleksfilm med Richard Gere och Diane Lane i huvudrollerna. Inga plus eller stjärnor på framsidan av fodralet men jag tror den är superb! I´ll let you know...)


2 kommentarer:

Blogger Tizzel sa...

Ja du... ibland är jag benägen att hålla med dig här! Många stjärnor och getingar och sånt behöver inte alls betyda att man gillar filmen! Men jag såg Män som hatar kvinnor häromdagen! Och DEN var faktiskt jättebra!!!
Kram på fina du!

19 mars 2009 kl. 19:39  
Blogger Victoria sa...

Tiz: Ja, den filmen vill jag gå och se på bio också. Jag har läst boken och då gillar jag att se hur de gör film av det man läst. Ska försöka komma iväg och se den!
Men ikväll blir det Richard Gere...

Tack för kramarna..de behöver jag!

19 mars 2009 kl. 20:23  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida