Min bilder
Namn:
Plats: Målsryd, Sweden

Min lilla blogg & jag! My little blog & me!

fredag 17 april 2009

Hur man blir av med möss

Min Claes har ett alldeles väldigt speciellt sätt att bli av med envisa möss. Häng med här så ska ni få höra:

Sedan ett litet tag tillbaka har Claes "problem" med en liten mus som håller till i sovrumsväggen. Den krafsar och bygger bo (låter det som) där inne och oftast tidigt om morgnarna. Claes är heligt förbannad på musen och har försökt banka i väggen för att skrämma bort den, vi tog dit min excellenta musjagarkatt Leia och han satte ut en musfälla med en bit ost i. Musfällan var mest för att se om den kunde ta sej ut från väggen. Det kan den uppenbarligen inte för musfällan förblev tom, ostbiten blev torr och musen är kvar i väggen.

Igår när jag kom hem till Claes så hjälptes vi åt att ta ett litet snabbt "röj" här och få ordning på lite saker. Vi skulle få en helt egen fredagskväll tillsammans och jag var så lycklig över det. En kväll helt själva! Åh så härligt! Claes nämnde att han hade börjat byta sängkläder och tagit av de gamla men nya hade ännu inte kommit på. Jag gick upp på övervåningen och in i sovrummet. Precis när jag steg in i rummet ser jag Claes vita karmstol med en cd-spelare på stå tryckt mot väggen. Den stolen brukar stå i ett annat rum. "Vad har han hittat på här?" tänkte jag och tanken som genast slog mej var:
"Han har tyckt det var så trist att börja byta lakan så han har satt på musik här medan han fixat och donat. Så måste det vara." Claes är ju en musikälskare av stora mått så att han faktiskt skulle gjort sej det besväret var nog rimligt. Det skulle komma en helt annan förklaring.

10 minuter senare kom Claes upp och vi hjälptes åt med påslakanet till det sista täcket. Jag frågade: "Har du lyssnat på musik medan du bytte lakan? " och så skrattade jag. Han slängde sen raklång på den nybäddade sängen och skrattade och sa: "Nej, sanningen är värre än så".
Va...vad hade han nu hittat på? Jag började fnissa och sa "Få höra nu. Nu vill jag höra varför du har satt en cd-spelare på stolen mot väggen".

Här är vad han svarade:
"Jag tänkte att jag skulle försöka få väck musen ur väggen med heavy metal. Riktigt oljud på hög volym skulle skrämma bort den. Tänkte jag. Eller nåt. Men det enda som hände var nog att jag tröttnade på skränet fortare än musen hade chans att försvinna".
Jag stod stilla och stirrade på honom en tusendels sekund innan jag brast ut i ett GAPFLABB! Menade han att han trodde musen skulle bli rädd för heavy metal? Hahaaaa...det här var bara för roligt. Naturligtvis kunde jag inte låta en sådan grej gå mej helt förbi utan gjorde mej extremt rolig på hans bekostnad när jag slängde mej jämte honom i sängen och utan hejd överöste honom med spydigheter, skratt, tokigheter och mest av allt...skratten direkt från hjärtat! Oj som vi skrattade....

Han insåg förstås hur DUMT det var och sa senare "Det hade varit bättre om jag bara hade sagt "ja" på din fråga om jag hade lyssnat på musik medan jag bytte sängkläder". Så skrattade vi igen. Ja, det hade nog det. Men den riktiga förklaringen var ju så mycket bättre och roligare!
Så här ska man alltså ska göra:
En cd-spelare med heavy metal på hög volym ställes tryckt mot väggen där ni har möss. Det KAN hända att de försvinner för tid och evighet ur huset.

Eller inte. För Claes mus krafsade lika frenetisk i väggen när jag gick upp vid halv åtta i morse...
:o)

1 kommentarer:

Blogger Tizzel sa...

Haha!!!!
Jag skrattade här med när jag läste! Det var ett nytt sätt att skrämma möss!! :-)
Men visst var det bra att han gjorde så där tokigt - för ni fick ett helt underbart skratt tillsammans! Sånna skratt är OVÄRDERLIGA!!
Gomorron! Hoppas ni har haft en mysig natt!
KRAM!

18 april 2009 kl. 08:56  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida